Optimerat däckmönster med stora kontaktytor för så bra väggrepp som möjligt. Det gör även att däcket får en bättre stabilitet i kurvor samt en kort bromssträcka på torrt vägunderlag.
Det förbättrade däckmönstret ser till att vattnet vattnet snabbt transporteras bort från däcket. Det gör att du får bästa möjliga grepp och en kort bromssträcka på våta vägunderlag.
Den nya generationen av gummiblandning med högre andel silica gör att däcket anpassar sig efter vägunderlaget och därmed ger lång livslängd och lågt rullmotstånd.
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.