NORD*FROST VAN 2 är utformat för att tackla även mest extrema vinterförhållandena på ett säkert sätt. Däcket är optimerat för vans med förbättrade egenskaper mot skärskador och punkteringar. Dessutom har däcket lång livslängd.
Isgrepp: Känn det kraftfulla greppet på is
Dragkraft på snö: Kom fram till resmålet säkert och i tid - även under de tuffaste vinterförhållandena
Säkert på vått: Håll kontrollen och undvik vattenplaning
Tyrefinder
Tyrefinder
Tekniska detaljer
Tekniska detaljer
Pålitiligt grepp på is.
Nya “Ice reservoir” fångar upp lös is och snö så att dubben hela tiden håller sig ren. Därmed fungerar dubben optimalt i alla lägen. Den breda greppkanten på dubben ger, precis som när du bromsar med en skridsko, hög friktion mot isen vilket ökar bromsförmågan markant och ger korta bromssträckor
Rejäl dragkraft på snö.
I mönsterspåren på nya Nord*Frost Van 2 finns det “snow catchers” som fångar upp snön på ett effektivt sätt och därmed ger bättre snö-mot-möt-friktion. Dessutom ger däckets “snow catchers” en ökad stabilitet och förbättrar köregenskaperna på torra vägar.
Hög säkerhet på våta vägar.
Den nya spårdesignen som kallas „Gislaved slope“ ser snabbt till att vatten och slask transporteras bort från däcket. Det ger dessutom extra stabilitet till mönsterblocken. Det riktningsbestämda mönstret förbättrar även skyddet mot vatten- och slaskplaning.
EU Tyre Label
EU:s däckmärkning
Våtgrepp:
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Bränsleeffektivitet:
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Däckljud:
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.
Våtgrepp:
Bränsleeffektivitet:
Däckljud:
Informationen i EU:s däckmärkning är inte tillgänglig förrän du