Om vinterdäck

Om vinterdäck

Allmänt om vinterdäck

Vinterdäck är speciellt utvecklade däck för användning vid låga temperaturer och under vintriga förhållanden. Slitbanan har många lameller som garanterar tillräckligt grepp även på hala vägar. Materialblandningen är också mycket noga utvald för att hålla däcken elastiska även i kylan. Vid höga temperaturer blir gummit i vinterdäcken för mjukt, därför bör de inte användas under sommaren.


Enligt tysk lagstiftning (trafikverkets förordning eller StVZO) ska vinterdäck märkas med M+S-symbolen. Personer som vill ha ytterligare säkerhet med tanke på bra kör- och bromsningsegenskaper ska välja vinterdäck med symbolen med snöflingan. "Snödäck" innebär ett däck vars slitbanemönster, gummiblandning eller struktur är främst utformad för att även under snöförhållanden uppnå en prestanda som är bättre än ett vanligt däck när det gäller grepp och förmågan att påverka eller bibehålla fordonets rörelse. I Tyskland föreskrivs det inget specifik datum när vinterdäck måste användas. I stället har förarna en skyldighet att byta till vinterdäck om körförhållandena kräver det. Under vintriga förhållanden (dvs ishalka, packad snö, snöslask eller isiga vägar) tillåts endast fordon med M+S-däck på vägarna. De som inte kör i snö och is kan, i teorin, fortsätta använda sommardäck även under vintertid. Men eftersom sommardäck har materialblandningar som har speciellt utvecklats för varma förhållanden är sommardäck på vintern extremt farliga och rekommenderas inte!

Vinterdäckens märkning
Winter tyre markings

Symbolen med en snöflinga på ett berg är en märkning av vinterdäck som följer en däckindustristandard baserad på en amerikansk definition av vinterdäck.
Dessa däck presterar utomordentligt bra på snöiga och isiga vägar och generellt sett vid låga temperaturer när det gäller säkerhet och kontroll.
Under vinterförhållanden rekommenderar vi att man använder vinterdäck med symbolen med en snöflinga på ett berg på sidoväggen och ett mönsterdjup på minst 4 mm.

Jämfört med ett normalt däck, erbjuder ett "M+S-däck" förbättrade köregenskaper i snö när det gäller start eller stabilisering av fordonets rörelser, tack vare däckmönstret, gummiblandningen och konstruktionen.  


M+S-märkning för 4x4-/SUV-däck

  • Många stadsjeepar (SUV) och terrängfordon är utrustade med däck som är märkta med 'M+S'-symbolen. Anledningen till detta är att denna fordonskategori till en början var tillgänglig i Nordamerika där året runt-däck med märkningen 'M+S' är vanliga.
  • Märkningen 'M+S' är officiellt definierad i en EU-riktlinje med följande ord: "Ett däck där slitbanan och strukturen är designade på ett sådant sätt att däcket har bättre prestationsförmåga än normala däck vid körning i snö." Prestationsförmågan för däck som är märkta med 'M+S' är därför varken definierad eller uppmätt.
  • I Nordamerika specificeras prestationsförmågan för vinterdäck av symbolen med en snöflinga på ett berg. Endast däck som uppfyller eller överskrider dessa krav får bära denna symbol.
  • Även om däck som är märkta med symbolen 'M+S' anses vara vinterdäck, enligt vad som definieras av lagstadgade föreskrifter i ett antal europeiska länder, rekommenderar vi att man använder vinterdäck med symbolen med en snöflinga på ett berg på sidoväggen och ett mönsterdjup på minst 4 mm under vinterförhållanden.
Dubbdäck

Användning av dubbdäck har varit föremål för nya förordningar i Skandinavien sedan 2014. För att kunna klassificera däck i tre kategorier beroende på dess belastningsindex, måste ett fordon med dubbdäck köra över specifika granitplattor 400 gånger med 100 km/h. Dubben har vägts innan och slitaget på dubbarna bestäms före och efter varje provkörning. Däcken blir godkända om testvärdena hamnar inom de föreskrivna gränsvärdena. Lagstiftarna vill förhindra att dubbdäcken orsakar onödigt slitage på vägarna. Dessa däck sticker ut på grund av dess mer robusta slitbanedesign och framför allt på grund av dess dubbar. De ger maximalt grepp vid extremt låga temperaturer och på isiga och snötäckta vägar. Bestämmelserna om dubbar är mycket stränga: de får inte sticka ut mer än 1,2 mm från slitbanan, annars skulle de brytas av, och vikten begränsas till 1,2 gram.

Mjuka blandningar

Dessa blandningar är särskilt flexibla vid låga temperaturer och är mycket lämpliga för resor genom Skandinavien, Ryssland och Baltikum. Däcken överför drivkraften mycket säker även vid låga temperaturer på snötäckta och isiga ytor.

Andelen av naturgummi i dess gummiblandning är betydligt högre än i normala vinterdäck. Därför reagerar de även under extrema förhållanden så flexibla att de ger mycket bra grepp och dragförmåga som liknar däck med dubbar. Detta tillvägagångssätt gör dubbar överflödiga eftersom man nu kan använda däcken där dubbar skulle hjälpa mindre bra. Detta gäller främst på alla vägar som är fria från snö och is som de t.ex. oftast är på kusten i södra Norge.

Gislaved. A brand of Continental.