EU märkningen

Från och med november 2012 ska alla däck i Europa ha en standardmärkning baserad på tre olika kriterier. Märkningen ger information om ett däcks miljö- och säkerhetsegenskaper för att kunna öka säkerheten på vägarna och minska föroreningarna.

  • Säkerhet

  • Bränsleförbrukning

  • Buller

Safety

Säkerhet

Ett bra väggrepp på våta underlag är avgörande för en säker körning. Egenskaperna graderas i klasser från A till G (dock används inte D och G för närvarande). Bromssträckorna mellan ett däck i klass A och ett däck i klass F kan skilja sig med upp till 18 meter.

Fuel efficiency

Bränsleeffektivitet

Minskat rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Däck i klass A ger den bästa bränsleeffektiviteten, och varje efterföljande klass ner till G ökar bränsleförbrukningen med mellan 0,07 och 0,10 l/100 km för en bil som drar 6,5 l/100 km.

Noise

Däckljud

Det här är det utvändiga buller som däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck, desto bullrigare är däcket.

 

Tänk på att:

Faktiska bränslebesparingar och trafiksäkerhet till allra största del beror på förarens beteende och då särskilt följande:

  • sparsam körning kan minska bränsleförbrukningen stort,
  • däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att optimera våtgreppet och bränsleeffektiviteten,
  • bromssträckor bör alltid respekteras.

Vad mer bör man tänka på när man väljer nya däck?

Den nya märkningen av däck är utformad för att ge information beträffande tre olika kriterier. Det är viktigt att komma ihåg att där finns många andra viktiga faktorer kring däckets prestanda som måste övervägas:

  • Skydd mot vattenplaning
  • Riktningsstabilitet
  • Köregenskaper och styrprecision på vått och torrt
  • Livslängd
  • Bromsprestanda på torra vägar
  • Komfort

Det finns minst upp till 11 andra relevanta faktorer som ingår i standard däcktester förutom dem som du finner på den nya däckmärkningen (se tabell).

Fordonstillverkare ställer extremt stora krav på däckets alla olika egenskaper innan de godkänner ett däck till en ny specifik bilmodell. Tidningarnas däcktester fokuserar även de på ett bredare spektrum av produktegenskaper när de testar däck än de tre som EU-märkningen visar. Dessa tester kommer alltså fortsatt ge ett bredare beslutsunderlag vid däckköp än märkningsdekalen.



För mer information:

Tyre label theme on the official EU Commission website: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm
wikipedia.org: http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_label

 

Översikt

  • Continental välkomnar introduktionen av EU däckmärkning och den förbättring av information till konsumenter som den innebär.

  • Från och med november 2012 kommer alla konsumenter att informeras om bränsleeffektivitet, säkerhetsegenskaper och bullernivåer för nya däck genom märkningen.

  • Mellan varje klass ökar eller minskar bränsleförbrukningen med mellan 0,07 och 0,10 l/100 km, och bromssträckan i vått väglag vid 80 km/t ökar eller minskar med upp till 6 m.

  • Däcktester av biltidningar kommer att fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenterna eftersom de testar upp till 11 andra säkerhetsaspekter vid sidan om de tre som står på EU märkningen.

  • På vintern blir andra aspekter av däckets egenskaper viktiga än de som finns på märkningsdekalen. Bilister bör beakta andra källor som t.ex. däcktester, råd från återförsäljare och publikationer från tillverkare när man köper däck. 

  • För mer information kontakta din däckspecialist eller gå till www.tyre-label.com

Gislaved. A brand of Continental.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.